
Ide kattintva nyílik a 312 oldalas pdf-fájl az oktatas2030.hu oldalról. Idézet a MATEMATIKA bevezető részéből:
MATEMATIKA
A matematika tantárgy keretében közvetített tudás és kompetencia a 21. században kiemelkedő szerepet tölt be a matematika kettős, önálló tudomány s alkalmazott, segítő tudomány funkciója miatt. Az utóbbi szerepében a matematika más tudományterületeken a törvényszerűségek absztrakt, univerzális megjelenítését, megértését, elemzését segítő, a következtetéseket a matematika szigorú elvárásai szerint támogató eszköze. A matematikai tudás kulcsfontosságú a természettudományok, a technológia, a közgazdaságtan területén, és szerepe, alkalmazása a humán tudományok területén is egyre nagyobb teret nyer. Így a matematika szinte valamennyi tanulási területhez kapcsolódik.
A matematika tanulása-tanítása során kiemelten fontos feladat a fogalmi gondolkodás, az elvonatkoztatás és a logikus következtetés képességének fejlesztése, valamint az erre épülő tudás és kompetencia megszerzésének támogatása a kognitív fejlődés életkori sajátosságainak megfelelően. A matematikai tudás használhatóságát támogatják a más tanulási területeken szerzett ismeretek, készségek és módszerek, segítve ezzel az életszerű, mindennapi problémák megoldását is.
A matematika felépítése spirális, a konkrét tárgyi tevékenységekből indulva válik fokozatosan egyre absztraktabbá. A magasabb szinten elvárt tudás feltétele a korábbi szintek olyan mély, eltérő módszerekkel segített megértése, amelynek egyik sikeresen alkalmazható eszköze a tapasztalatok széles körére támaszkodó felfedeztető tanulás-tanítás változatos eljárásainak használata.
A matematika tanulásában az ismeretek és a készségszintű tevékenységek egyaránt fontos szerepet töltenek be. A matematikai ismeretek magukban foglalják a számok, a mértékek, a struktúrák, az alapműveletek és az alapvető matematikai fogalmak, jelölések és összefüggések készségszinten alkalmazható tudását.
A matematika tanulása során felismerhető a matematikai gondolkodásmód szépsége, továbbá annak szükségessége és hasznossága a világ összetettségének megértésében, a lehetséges legjobb magyarázatok kidolgozásában, értelmezésében és leírásában. A tanulók tapasztalatot szerezhetnek arról, hogy bizonyos problémák megoldásában a matematika hatékony eszköz.
A matematika tanulása során fejlődik az önálló, rendszerezett gondolkodás, az absztrakt következtetések használata, a problémamegoldás elsősorban induktív és deduktív típusainak adekvát használata, és olyan alkalmazásra képes tudás jön létre, amelyre támaszkodva erősödik a kitartás, növekszik a felelősségtudat; gazdagodik az önkép; fejlődik a kommunikációs és a kooperációs készség; pozitív attitűd alakul ki a matematika mint tudomány irányában.
MATEMATIKA
1.1. CÉLKITŰZÉSEK
A matematika tanulásának legfontosabb célja, hogy a tanulók
– megtapasztalják a matematika értékeit, hasznosságát, szépségét;
– megismerjék a matematikai gondolkodás természetét és a matematika alapvető szerkezetét;
– fejlesszék szövegértésüket, szövegalkotó és absztrakciós képességüket a matematika nyelvének és szimbólumainak szóbeli és írásbeli alkalmazása során;
– fejlesszék számolási készségüket, modellezési, problémamegoldó és döntési képességüket;
– fejlesszék logikus, pontos, kreatív, kritikai, stratégiai és rendszerező gondolkodásukat;
– alkalmazásra képes tudásra tegyenek szert.